Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-09@03:31:28 GMT

«یانگوم» واقعی آشپز بود یا دستیار پزشک؟

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۱۲۰۷

«یانگوم» واقعی آشپز بود یا دستیار پزشک؟

به گزارش افکارنیوز،

 سریال «جواهری در قصر» با نام اصلی «یانگوم بزرگ» که این روز‌ها برای چندمین‌بار از تلویزیون پخش می‌شود و البته مخاطبان خودش را هم دارد، یکی از پرطرفدارترین سریال‌های چندسال اخیر در ایران محسوب می‌شود. سریال این‌گونه به مخاطب القا می‌کند که شخصیت یانگوم و آن‌چه از او نقل شده، کاملاً تاریخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این‌که در ساخت فیلم‌هایی با مضامین واقعی، کارگردان یا نویسنده کمی از چاشنی هنری و تغییر داستان استفاده کند تا فضای اثر را تغییر دهد، ایرادی ندارد؛ اما وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم، درمی‌یابیم که «یونگ هیوم کین»، کارگردان «جواهری در قصر»، اصولا یک تاریخ را تنهایی نوشته و هر کار خواسته، کرده‌است! 

اخبار فرهنگ و هنر - به هرحال، بد نیست مروری بر واقعیت تاریخی یانگوم داشته‌باشیم تا اولاً اطلاعات تاریخی‌مان بالاتر برود و ثانیاً، مفهوم تاریخ‌سازی را با تمام‌وجود درک کنیم.

یانگوم معاصر با شاه اسماعیل!

برخی مورخان با استناد به سالنامه‌های سلطنتی پادشاهان سلسله «چوسان» در کره، یانگوم را شخصیتی تاریخی می‌دانند. البته نظر آن‌ها زیاد هم بیراه نیست. خوب است این را هم ذکر کنیم که سلسله چوسان یکی از قدیمی‌ترین دودمان‌های حکومتی دنیا بوده و بین سال‌های ۷۷۱ تا ۱۲۷۶ هـ. ش، به مدت ۵۰۵ سال، قدرت را در شبه‌جزیره کره در دست داشته و سرانجام به دست اشغالگران ژاپنی از بین رفته‌است.

در سالنامه‌های این سلسله، مربوط به عهد سلطنت «جونگ جونگ» (۹۲۳ – ۸۶۷ هـ. ش)، ۱۰ بار نام یانگوم به چشم می‌خورد؛ بین سال‌های ۸۹۴ تا ۹۲۳ هـ. ش که تقریباً مصادف است با دوران شکل‌گیری و قدرت‌گرفتن حکومت صفویه و به‌طور دقیق، همزمان با حکومت شاه‌اسماعیل و شاه‌تهماسب‌یکم صفوی.

افزون بر سالنامه‌های سلطنتی، نام یانگوم یک‌بار در سالنامه پزشکی «یی» که مربوط به گزارش پزشکی خاندان سلطنتی چوسان بود هم، دیده می‌شود. در تمام این روایت‌ها، یانگوم یک پزشک است و ابداً اثری از بانوی اول قصربودن یا گذشته و حتی عاقبت وی در دست نیست؛ چه برسد به این‌که این همه جزئیات را برای بیش از ۵۰ قسمت سریال فراهم کند. به‌علاوه شما نمی‌توانید اثری از بانوان موذی مزاحم یانگوم در تاریخ بیابید!

مروری بر اسناد واقعی

نخستین اشاره به نام یانگوم مربوط به ۴ آوریل سال ۱۵۱۵ (۱۴ فروردین ۸۹۴) است؛ زمانی که عده‌ای از افسران قضایی قصر، نامه شکایتی را برای امپراتور «جونگ‌جونگ» می‌فرستند و از او می‌خواهند که پزشکیاران زن (به زبان کره‌ای: یونیو) را به دلیل کوتاهی در درمان ملکه، هنگام زایمان و تولد ولیعهد که ظاهراً به مرگ مادر منجر شده‌است، مجازات کنند. روز بعد از این گزارش، امپراتور طی پاسخ رسمی، از مجازات یانگوم خودداری می‌کند و به خاطر تولد توام با سلامت نوزاد، از موضوع مرگ ملکه چشم می‌پوشد.

پس از این گزارش، تا هفت‌سال، دیگر اثری از یانگوم در سالنامه‌ها نیست؛ تا این‌که در ۲۴ سپتامبر سال ۱۵۲۲ (اول مهر ۹۰۱)، امپراتور که از بهبودی ملکه مادر موسوم به «ژئون گیون» راضی است، به یانگوم و پزشکیار همکار او، ۱۰ کیسه برنج و ۱۰ کیسه لوبیا جایزه می‌دهد.

سه سال بعد، در گزارش ۸ ژانویه ۱۵۲۵ (۱۸ دی ۹۰۳)، امپراتور دوباره از تلاش یانگوم برای بهبودی‌اش از یک بیماری چندماهه، اظهار رضایت می‌کند و به او لقب «بزرگ» (به کره‌ای: دائه) می‌دهد. بااین‌حال، دیگر اثری از یانگوم در مدارک سلطنتی تا ۶ مارس سال ۱۵۳۳ (۱۵ اسفند ۹۱۱)، یعنی حدود هشت سال بعد، نیست. در این سال، یانگوم ظاهراً یک‌بار دیگر امپراتور را از بیماری نجات می‌دهد و ۱۵ کیسه برنج، ۱۵ کیسه لوبیا و ۱۰ طاقه ابریشم جایزه می‌گیرد. پس از این ماجرا، تا سال ۱۵۴۴ (۹۲۳ هـ. ش) یعنی سال مرگ امپراتور جونگ‌جونگ در ۵۶ سالگی، باز هم اثری از نام یانگوم نیست.

در این سال از ۲۱ فوریه (اول اسفند ۹۲۲) تا سوم نوامبر (۱۲ آبان ۹۲۳) طی پنج‌گزارش، امپراتور از وضع مزاجی‌اش صحبت می‌کند و پزشکان را به مطالعه درباره دلایل یبوست و مشکلات ادراری خود فرامی‌خواند و از یانگوم هم به عنوان یکی از اعضای شورای پزشکی نام می‌برد. از ماه مارس ۱۵۴۴ (اسفند ۹۲۲)، کاتبان سالنامه عنوان «بزرگ» را از ابتدای اسم یانگوم برمی‌دارند که به نظر می‌رسد با نظر امپراتور چنین می‌کنند.

احتمالاً یانگوم از چشم افتاده بوده‌است. به این ترتیب، یانگوم در تاریخ به پایان می‌رسد؛ دیگر از او خط و خبری نیست تا این‌که در سال ۲۰۰۳، شبکه ام. بی. سی کره جنوبی، سریال مفصل «جواهری در قصر» را با آن طمطراق و ماجرا‌های هیجان‌انگیز، بر اساس زندگی یانگوم می‌سازد؛ اما کدام زندگی؟ خدا می‌داند!

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: یانگوم سریال یانگوم سریال پرطرفدار سریال کره ای سالنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۱۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تمرینات نمایش «آرت»، نوشته یاسمینا رضا با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی و تهیه‌کنندگی آرش رهبری، به روز‌های پایانی خود نزدیک شده و این گروه اجرایی، از اواخر اردیبهشت ماه امسال، اجرا‌های عموم خود را در سالن استاد فرهاد ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌کند.

«آرت» که در ایران با نام «هنر» نیز شناخته می‌شود، از سال ۱۹۹۶ تا سال۲۰۰۲ در سالن‌های تئاتر لندن و دیگر شهر‌های انگلیس روی صحنه رفته و جزو پرفروش‌ترین تئاتر‌های روی صحنه در انگلستان به شمار می‌رود. این استقبال در دیگر شهر‌های مطرح اروپا و آمریکا نیز به همین منوال بوده است. موضوع نمایش‌نامه «آرت» درباره چند دوست است که یکی از آن­ها تابلوی نقاشی مدرنی را خریده و در واقع یک بوم خالی است، آنها بر سرنقاشی تابلو بحث و مشاجره می‌کنند و دوستی‌شان به هم می‌خورد.

تم اصلی نمایش‌نامه «آرت»، خودفریبی است. یاسمینا رضا در مقدمه این کتاب می‌گوید: «خودفریبی برای من بخش مهمی از زندگی است. خودفریبی امروز حکومت می‌کند. خودفریبی عنصر مسلط نهاد بشری است. خودفریبی تنها دروغ گفتن به دیگران نیست بلکه دروغ گفتن به خود است. شکلی از محافظت است و ناشی از احساسات دیگر مثل احساس غرور، نخوت، ترس، و درآمیختن با دیگران است.»

علیرضا کوشک‌جلالی که از کارگردانان پرکار ایرانی محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته نمایش‌هایی همچون؛ «پستچی پابلو نرودا»، «مسخ»، «بازرس»، «موسیو ابراهیم»، «خدای کشتار»، «پوزه چرمی»، «سیستم گرون هلم» و «جنون محض» را روی صحنه برده است. وی همچنین، برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلنِ آلمان و عضو دائمی هیات ژوری انتخاب بهترین شخصیت تئاتری کلن نیز هست. کوشک‌جلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. او همچنین در چند سال اخیر، توجه به‌خصوصی به امر آموزش تئاتر شهرستان‌ها داشته است.

از عوامل این نمایش که حضورشان در این نمایش قطعی شده است، می‌توان به؛ آرش رهبری (تهیه‌کننده)، امیر پارسائیان‌مهر (مجری طرح)، آذین پورزند (دستیار کارگردان و منشی صحنه)، حمید عباسی (دستیار تولید)، بهرنگ کامیار (مدیر صحنه)، حسین سینجلی (دستیار صحنه)، آرین کشیش‌زاده (طراح صحنه)، صادق زرجویان (طراح پوستر و تیزر و عکاس)، حمیدرضا جلالی (طراح نور)، آیلین بخشی (طراح لباس).

مریم صفری (طراح گریم)، پارسا اسماعیلی (تبلیغات مجازی)، امیر پارسائیان‌مهر (مدیر روابط‌عمومی و رسانه) اشاره کرد.

این خبر در خاتمه یادآور می‌شود پیش‌فروش نمایش «آرت» از روز شنبه ۲۰اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارخانه سرمربی‌سازی پپ گواردیولای بزرگ!
  • طرز تهیه کباب کوبیده، ماهی سرخ شده توسط آشپز‌های عراقی (فیلم)
  • نحوه پخت یک غذای محلی با گوشت و کلم توسط آشپز مشهور آذربایجانی (فیلم)
  • حقوق دستیار دندانپزشک
  • پول نقد بیاورید تا پزشک محترم مالیات ندهد!
  • (تصویر) جشن تولد بکام به همراه آشپز معروف!
  • طرز تهیه چاپلی کباب توسط آشپز خیابانی اهل پاکستان (فیلم)
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای
  • سید مهدی متولی «دستیار ویژه ارتباطات مردمی شهردار تهران» شد